- Με το νέο νομοσχέδιο προβλέπεται καταργήσεις ή συγχωνεύσεις αστυνομικών τμημάτων και διευθύνσεων
- Προβλέπει αύξηση κατά 50% της Ειδικής Κατασταλτικής - Αντιτρομοκρατικής Μονάδας
- Ν. Δένδιας: Τι να κάνουμε; Μακάρι όλη η Ελλάδα να είχε "κηπουρούς"
- Παύει πλέον να υπάρχει Αρχηγείο Ελληνικής Αστυνομίας και πλέον δημιουργείται το Επιτελείο
Κάπως έτσι περιγράφονται οι επιθυμίες της κυβέρνησης και κυρίως του υπουργού Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη Νίκου Δένδια με την κατάθεση του νόμου για την αναδιάρθρωση των υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας, Πυροσβεστικού Σώματος και Πολιτικής Προστασίας.
Κυρίαρχος στόχος του νέου νομοθετήματος είναι η έγκαιρη ανταπόκριση αστυνομίας, πυροσβεστικού σώματος και πολιτικής προστασίας με το μικρότερο... οικονομικό κόστος. Μεγάλη σημασία δίνεται από τον αρμόδιο υπουργό στα έργα ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-crime για τις ηλεκτρονικές καταγγελίες υποθέσεων από πολίτες ακόμη και την αυθημερόν ηλεκτρονική παραλαβή πιστοποιητικών.
«Ηλεκτρονική» αστυνομία
Στο νέο νομοσχέδιο, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην αξιοποίηση νέων τεχνολογιών με στόχο την παροχή εξελιγμένων ηλεκτρονικών υπηρεσιών, τόσο στα Σώματα Ασφαλείας όσο και στους πολίτες.
Αναβαθμίζεται αισθητά ο τρόπος συλλογής και διαχείρισης πληροφοριών για την πρόληψη και αντιμετώπιση κινδύνων από εγκληματικές πράξεις και φυσικές καταστροφές, ενισχύεται η διαλειτουργικότητα μεταξύ Σωμάτων Ασφαλείας και φορέων της Δημόσιας Διοίκησης.
Ο διοικητικός μηχανισμός των Σωμάτων κατευθύνεται προς μια πιο γρήγορη και αποτελεσματική on-line εξυπηρέτηση πολιτών και απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών (για παράδειγμα όσον αφορά την έκδοση αδειών και πιστοποιητικών).
Στα σχετικά έργα συγκαταλέγεται η ψηφιοποίηση των αρχείων της ΕΛ.ΑΣ. (ψηφιακή αστυνομία), η ηλεκτρονική αναγνώριση- ταυτοποίηση πολιτών (e-ταπ), η αναβάθμιση του εθνικού συστήματος SCHENGEN 2ης γενιάς, το σύστημα ολοκληρωμένων ηλεκτρονικών υπηρεσιών στους πολίτες (e-ΠτΠ on line), η χρήση ενιαίου αριθμού κλήσης για εντοπισμό και διάσωση (112), το σύστημα καταγραφής τροχαίων παραβάσεων και ατυχημάτων και το σύστημα ψηφιακής ειδοποίησης και αντιμετώπισης πυρκαγιών.
Με την ψηφιοποίηση των Αρχείων, από ένα σημείο εισόδου, ο υπηρεσιακός χρήστης θα έχει άμεση πρόσβαση στην αναζήτηση αρχείων, με αποτέλεσμα την άμεση και αξιόπιστη συλλογή στοιχείων για πρόσωπο που έχει απασχολήσει τις αρχές. Με την ηλεκτρονική αναγνώριση – ταυτοποίηση υλοποιείται η ψηφιακή καταχώρηση αποτυπώματος και επιτυγχάνεται η άμεση ταυτοποίηση προσώπων σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
Με το e-ΠτΠ on line δίνεται στους πολίτες η δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής αιτημάτων για άδειες και πιστοποιητικά. Με το σύστημα καταγραφής τροχαίων παραβάσεων και ατυχημάτων, οι τροχονομικές παραβάσεις βεβαιώνονται και καταχωρούνται άμεσα και ηλεκτρονικά.
Διευκολύνεται η πρόσβαση των πολιτών σε αστυνομικές υπηρεσίες και η ταχύτερη διεκπεραίωση των αιτημάτων τους, που πλέον, από αρκετές ημέρες ή μήνες που είναι σήμερα, θα περαιώνονται είτε αυθημερόν είτε σε λίγες ημέρες.
Συναφής είναι η ολοκλήρωση σχετικών έργων ψηφιακών υπηρεσιών εντός του 2015, με μέγιστη αξιοποίηση του Ε.Σ.Π.Α. 2007-2013. Σημειώνεται ότι συνολικά, η απορροφητικότητα στο Ε.Σ.Π.Α. θα ξεπεράσει το 65% έως τον προσεχή Ιούνιο –από 0,2% τον Ιούνιο του 2012- με στόχο το 80% έως το τέλος του έτους.
Τρομοκρατικές... κρίσεις
Για τη σύνταξή του νέου νομοθετήματος έχει ληφθεί υπόψιν, ο «κίνδυνος εσωτερικής και εισαγόμενης τρομοκρατίας και των προκλήσεων που την αφορούν». Ο νόμος προβλέπει τη μείωση των δομών της ΕΛ.ΑΣ κατά 43%, από 120 σε 68, του Πυροσβεστικού Σώματος κατά 30%, από 92 σε 66, και 36% αυτών της Πολιτικής Προστασίας. Προϋπολογισμός για αυτές τις ριζικές αλλαγές δεν υπάρχει, και θα προέλθει με την αυτοχρηματοδότηση του από τους υπάρχοντες πόρους, απάντησε ο κ. Δένδιας σε σχετική ερώτηση. Το νέο νομοθέτημα προβλέπει κατάργηση και συγχώνευση αστυνομικών διευθύνσεων και αστυνομικών τμημάτων της περιφέρειας με στόχο την κινητή και όχι ακίνητη αστυνομική παρουσία. Οι διαδικασίες για την εφαρμογή του νέου νόμου θα διαρκέσουν 4-5 μήνες, ενώ τα πρώτα δείγματα «λειτουργίας» θα γίνουν ορατά σε επιπλέον 6 μήνες, όπως εκτιμά ο αρμόδιος υπουργός.
Ερωτώμενος αν οι κρίσεις των αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ θα γίνουν κανονικά τον Μάρτιο, σύμφωνα με το νέο οργανόγραμμα, ο κ. Δένδιας απέφυγε να απαντήσει, ωστόσο τα χρονοδιαγράμματα που έδωσε, πολύ πιθανόν να τις μεταθέσουν τον ερχόμενο Οκτώβριο.
Ο αρμόδιος υπουργός προανήγγειλε την μοναδική «αύξηση» αστυνομικής δύναμης. Προβλέπεται αύξηση κατά 50% του προσωπικού της ΕΚΑΜ (Ειδική Κατασταλτική Αντιτρομοκρατική Μονάδα). Ο κ. Δένδιας δικαιολόγησε αυτή την ενέργεια ως εξής: «Τι να κάνουμε; Μακάρι όλη η Ελλάδα να είχε ‘κηπουρούς’, δεν γίνεται όμως. Ο εκπαιδευμένος ένστολος πρέπει να είναι κοντά στον πολίτη».
Όπως... Αμέρικα
Το πρώτο τμήμα του νέου νόμου αφορά το υπουργείο Δημόσιας Τάξης, το οποίο, σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό, υπήρχε ως ένα κέλυφος που εκμεταλλευόταν τις υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας για να υπάρχει. Ιδρύεται στο υπουργείο, Γενική Διεύθυνση Οικονομικών και Επιτελικού Σχεδιασμού, δηλαδή δημιουργείται διοικητικός κορμός. Επίσης «από-αστυνομικοποιείται» και μετατρέπεται σε ένα πολιτικό υπουργείο με τις υπηρεσίες του.
Η Ελληνική Αστυνομία θα διαρθρώνεται με το καινούργιο σύστημα σε τρεις διακριτούς αυτόνομους κλάδους. Ο ένας είναι ο κλάδος της Τάξης, ο άλλος είναι ο κλάδος της Ασφάλειας και ο τρίτος είναι ο κλάδος Αλλοδαπών και Προστασίας των Συνόρων.
Σε ερώτηση, αν στον νέο νόμο, αναδιάρθρωσης της ΕΛ.ΑΣ, κάποιες δομές και λειτουργία, είναι αντίστοιχες με αυτές του... FBI, ο κ. Δένδιας απάντησε: «Όπως είναι το συγκεκριμένο νομοθέτημα ο κλάδος Ασφάλειας, θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι το Ελληνικό... FBI».
Ο συγκεκριμένος κλάδος αφορά την Δίωξη Οργανωμένου Εγκλήματος και Αντιμετώπισης Τρομοκρατίας, θα λειτουργεί σε επίπεδο Γενικής Διεύθυνσης, θα υπάγεται στο Αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ και θα ελέγχεται από τον Γενικό Επιθεωρητή Ασφάλειας. Αποστολή της θα είναι η πρόληψη και καταστολή εξαιρετικά σοβαρών ποινικών αδικημάτων και ιδίως αδικημάτων που τα οποία έχουν τα χαρακτηριστικά οργανωμένου εγκλήματος, καθώς και την αντιμετώπιση ειδικών εγκλημάτων βίας και ιδίως τρομοκρατικών και εξτρεμιστικών εγκληματικών ενεργειών, «οι οποίες στρέφονται κατά της ασφάλειας του κράτους και του δημοκρατικού πολιτεύματος».
Επίσης παύει να υπάρχει το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας. Δημιουργείται Επιτελείο ως ενισχυτική δομή των τριών αυτόνομων Κλάδων.
Ο υπουργός Δημόσιας Τάξης ισχυρίστηκε πως χρόνος ανταπόκρισης της Αστυνομίας στην κλήση του πολίτη, θα μειωθεί κατά 25%. Έχουν γίνει σχετικές μετρήσεις, από το σύνολο των ωρών εργασίας του αστυνομικού, πόσες από αυτές διατίθενται σε ορατές υπηρεσίες ασφάλειας. Το υψηλότερο ποσοστό κατέχει η Μεγάλη Βρετανία με ποσοστό 19,3%, ενώ η Ελλάδα κατέχει το 9,7 %. Φιλοδοξία είναι σε ένα χρόνο αυτό το ποσοστό να φθάσει τουλάχιστον στο 13,5%, κάτι που σημαίνει βελτίωση κατά περίπου 50%. Για «επανάσταση» στην υπηρεσία του πολίτη έκανε λόγο ο υπουργός Δημόσιας Τάξης.
Προσόντα και καθήκοντα
Για τη δημιουργία του νέου νόμου μελετήθηκαν όλα τα αξιόλογα διεθνή παραδείγματα στις αστυνομίες άλλων χωρών και επίσης η προσαρμογή τους στις απαραίτητες ελληνικές συνθήκες και ιδιαιτερότητες. Ο αρμόδιος υπουργός σημείωσε πως αυτή είναι η πρόταση του αρμόδιου υπουργείου και της κυβέρνησης προς τη Βουλή των Ελλήνων για τη ρύθμιση ενός πολύ σημαντικού χώρου. Οποιαδήποτε νέα ιδέα, επεσήμανε ο κ. Δένδιας, προκύψει κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή, μπορεί να αξιοποιηθεί .
Επισημαίνεται ότι το 2ο σκέλος της αναδιάρθρωσης, μετά την ψήφισή του, περιλαμβάνει τουλάχιστον τέσσερα προεδρικά διατάγματα. Ένα Προεδρικό Διάταγμα για την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών της Αστυνομίας σε περιφερειακό επίπεδο, ένα άλλο για την τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου για τις μεταθέσεις του αστυνομικού προσωπικού, μία τροποποίηση του υπάρχοντος Προεδρικού Διατάγματος 24/1997 για την ιεραρχία και την εξέλιξη των Αξιωματικών της Αστυνομίας και επίσης ένα Προεδρικό Διάταγμα για την ορθολογική ανάδειξη του ανθρώπινου δυναμικού με προσοντολόγιο, πιστοποίηση δεξιοτήτων και καθηκοντολόγιο του ένστολου και του πολιτικού προσωπικού της Αστυνομίας.
Αλλαγές σε Πυροσβεστική
Η Πυροσβεστική μετατρέπεται στον επιχειρησιακό βραχίονα της πολιτικής προστασίας της χώρας. Με το νέο οργανόγραμμα, το Πυροσβεστικό Σώμα χωρίζεται σε δύο βασικούς κλάδους: στον Κλάδο των Επιχειρήσεων, σε όλη την Ελλάδα, και στον Κλάδο Υποστήριξης.
Με το νέο νομοθέτημα συγχωνεύονται τα Επιχειρησιακά Κέντρα, ώστε σε κάθε περιφέρεια να μην υπάρχει πολλαπλότητα Επιχειρησιακών Κέντρων, αλλά να υπάρχει ένα Επιχειρησιακό Κέντρο με αρμόδιο τον υπεύθυνο Αξιωματικό του Πυροσβεστικού Σώματος, ο οποίος να λειτουργεί και ως συνολικός συντονιστής της αντιμετώπισης των προβλημάτων.
Με την αναβάθμιση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας μέσα από το Νομοσχέδιο επιτυγχάνεται μείωση των δομών της κατά 36%, αλλά
Διευρύνεται η αποστολή της αφού περιλαμβάνει πλέον και τα θέματα εκτίμησης του κινδύνου καταστροφών, καθώς και τον έλεγχο της εφαρμογής του σχεδιασμού πολιτικής προστασίας.
Αντιμετωπίζεται ριζικά η παθογένεια της πολυδιάσπασης αρμοδιοτήτων ανάμεσα στις δυνάμεις του Π.Σ., στις δυνάμεις της Πολιτικής Προστασίας, και των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και δημιουργούνται σε περιφερειακό επίπεδο, ενιαία επιχειρησιακά κέντρα που θα συντονίζουν τόσο τις δυνάμεις του Π.Σ. όσο τα στελέχη των Ο.Τ.Α, αλλά και τους εθελοντές, υπό μία ενιαία Διοίκηση. Όλοι πλέον κατά την διάρκεια εξέλιξης του συμβάντος τίθενται υπό την Διοίκηση του αρμόδιου Διοικητή του Πυροσβεστικού Σώματος.
Ο νέος νόμος θεσμοθετεί Εθνική Πολιτική για τη Μείωση του Κινδύνου Καταστροφών με ορίζοντα 5ετίας με γνώμονα την αύξηση του επιπέδου ασφάλειας των πολιτών, αλλά και την ενίσχυση της αειφόρου ανάπτυξης. Αυτή εξειδικεύεται μέσα από τον Εθνικό Σχεδιασμό Έγκαιρης Προειδοποίησης, ο οποίος καταρτίζεται κάθε έτος από τη Συντονιστική Αρχή Πολιτικής Προστασίας.
Ακόμα καθιερώνεται Εθνικό Σύστημα Έγκαιρης Προειδοποίησης με σκοπό τη διασφάλιση της διαλειτουργικότητας όλων των συστημάτων προστασίας των πολιτών από την εκδήλωση καταστροφικών φαινομένων ή συμβάντων.
Το νέο νομοθέτημα περιλαμβάνει αξιοποίηση, ενθάρρυνση και κινητοποίηση όλων των εθελοντών με τη δημιουργία ενιαίου μητρώου εθελοντών πολιτικής προστασίας και πυροσβεστικού σώματος.
Θα πιστοποιούνται όλοι οι εθελοντές μέσω της Εθνικής Σχολής Πολιτικής Προστασίας της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, όπου θα εκπαιδεύονται, ενώ θα ικανοποιηθούν τα χρόνια αιτήματα τους, όπως είναι η ασφαλιστική τους κάλυψη και η χορήγηση αδειών τους για να μπορούν να συμμετέχουν στην αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών.
«Κοστολογητής» επιχειρήσεων
Συστήνεται Τμήμα Κοστολόγησης Επιχειρήσεων για την επεξεργασία οικονομικών στοιχείων με σκοπό την αποτίμηση κόστους - οφέλους σε όλα τα συμβάντα αρμοδιότητας του πυροσβεστικού σώματος. Ο Περιφερειακός Διοικητής προσδιορίζει πλέον το ανώτατο κόστος επισκευής και συντήρησης οχημάτων για έλεγχο της σπατάλης.
Πολλά οχήματα ακινητοποιούνταν λόγω της έντονης καταπόνησής τους στο πεδίο της πυρκαγιάς από μια μικρή βλάβη. Μέχρι τώρα θα έπρεπε να γίνει προϋπολογισμός να πάει στις οικονομικές υπηρεσίες, να εγκριθεί και μετά να πάει το όχημα για επισκευή. Πλέον το όχημα θα επισκευάζεται άμεσα, με εντολή του Περιφερειάρχη που συντονίζει την πυρκαγιά, από τον προϋπολογισμό της Περιφέρειάς του, κερδίζοντας έτσι χρόνο και προσωπικό αφού θα απαιτείται λιγότερη γραφειοκρατία.
Τέλος, με την ίδρυση Διεύθυνσης Επιθεώρησης και Ελέγχου που υπάγεται απ’ ευθείας στον Αρχηγό και λειτουργεί υπό την εποπτεία Εισαγγελέα Πρωτοδικών, ενισχύονται οι μηχανισμοί λογοδοσίας και ελέγχου στο Πυροσβεστικό Σώμα.
Source: