Πώς και γιατί η εταιρεία που μας έμαθε το ίντερνετ κατάφερε να βρίσκεται στη Δύση της - Ούτε οι ίδιοι οι υπάλληλοί της δε χρησιμοποιούν το εταιρικό της μέιλ!
H Yahoo, η εταιρία που μας έμαθε το Ίντερνετ, είναι εμφανές ότι βαδίζει από το κακό στο... χειρότερο. Η Yahoo έχει χάσει σε μεγάλο βαθμό την παλιά της αίγλη, θεωρείται ξεπερασμένη, χάνει έδαφος από τους ανταγωνιστές της και κυρίως δεν βγάζει λεφτά...
Αν το τρένο θα ακολουθούσε τη μοιραία πορεία ούτως ή άλλως δεν είναι γνωστό, όμως οι προσπάθειες που έκανε η CEO της εταιρίας, Μαρίσα Μάγιερ να αντιστρέψει την κατάσταση και να την σώσει, για την ώρα ναυάγησαν, ενώ πληθαίνουν οι φωνές ότι η ίδια, παρά τις... δάφνες δεν έχει ιδέα πώς να διοικεί μια επιχείρηση.
Για ακόμα μία φορά η επιχείρηση δέχεται γράμματα από επενδυτές που υποδεικνύουν πως η διευθύνων σύμβουλος πρέπει να απομακρυνθεί από την εταιρία, αλλά θα πρέπει να σημειωθεί πως δεν μόνο είναι η κα Μάγιερ που έχει καταστρέψει τον τεχνολογικό κολοσσό. Ο προηγούμενος CEO της εταιρίας Τζέρι Γιάνγκ έφυγε κακήν κακώς, ενώ από το 2007 η εταιρία έχει αλλάξει συνολικά έξι CEO...
Η Μάγιερ ανέλαβε τα ηνία της εταιρίας στις 17 Ιουλίου 2012, ενώ προηγουμένως κατείχε τη θέση του αντιπροέδρου της Google. Ωστόσο, είναι γεγονός ότι το τελευταίο διάστημα η Yahoo έχει αρχίσει να παρουσιάζει σημάδια παρακμής, και πολλοί είναι εκείνοι που κατηγορούν την Μάγερ γι' αυτό.
Η συνεχόμενη επιτυχία που αντίκρισε η Yahoo στο ξεκίνημά της ως απλός θεματικός κατάλογος, την οδήγησαν να εξελιχθεί σε μια πανίσχυρη μηχανή αναζήτησης, αλλά κάπου στην πορεία χάθηκε. Μάλιστα ο διαδικτυακός «κολοσσός» στο mail όχι μόνο δεν έχει επιτυχία, αλλά η αποτυχία του Yahoo Mail είναι τόσο μεγάλη που ακόμα και οι ίδιοι οι υπάλληλοι της εταιρίας δεν το χρησιμοποιούν πλέον... Χαρακτηριστικά, μόνο ένας στους τέσσερις εργαζομένους της Yahoo ανταλλάσσει e-mail μέσω της Yahoo!
Η πορεία προς την καταστροφή
Για να μην ξεχνάμε θα πρέπει να αναφερθεί ότι η Yahoo δεν είναι μια τυχαία εταιρεία. Ξεκίνησε το 1994 και ήταν μια λίστα από sites, οργανωμένα ανά κατηγορία, την οποία είχαν καταρτίσει δύο φοιτητές του Stanford, ο Jerry Yang και ο David Filo. Oι Yang και Filo πολύ σύντομα άλλαξαν το όνομα του site τους σε Yahoo και ίδρυσαν επισήμως την εταιρία τους στις 2 Mαρτίου του 1995.
Έκτοτε, η Yahoo έχει μεταμορφωθεί πολλές φορές και πριν από την εμφάνιση της παντοδύναμης Google γιγαντώθηκε τόσο ώστε έγινε ένας τιτάνας του ίντερνετ. Tην εποχή εκείνη, η Yahoo αποτελούσε μία από τις πρώτες σε προτίμηση μηχανές αναζήτησης αλλά και ένα από τα δημοφιλέστερα portals του διαδικτύου.
Kατά τη δεκαετία του 1990, η Yahoo ήταν σε μεγάλο βαθμό ό,τι είναι η Google σήμερα: Tο αυτόματο σημείο εκκίνησης για πολλούς ανθρώπους, όταν έμπαιναν στο ίντερνετ. H εταιρία εξαγόρασε δεκάδες επιχειρήσεις, με ένα από τα πιο επιτυχημένα deals της να είναι αυτό με την Four11. H Yahoo εξαγόρασε αυτή την εταιρία υπηρεσιών webmail αντί 92 εκατ. δολαρίων το Mάρτιο του 1997, και τη χρησιμοποίησε σαν τη βάση για το Yahoo Mail, που αποτέλεσε την τρίτη μεγαλύτερη υπηρεσία email, μετά το Gmail της Google και το Outlook της Microsoft. Βέβαια ότι την ξεπέρασαν οι υπόλοιποι μόνο καλό σημάδι δεν είναι και δείχνει ότι οι εποχές άλλαξαν και η Yahoo δεν ακολούθησε...
Γενικά η Yahoo είχε την τάση να μην αναπτύσσει δικά της προϊόντα, αλλά να αγοράζει εταιρείες, να αναπτύσσει υπηρεσίες πάνω σε αυτές και μετά να τις παρατάει... Γενικά ό,τι αγόραζε ξοδεύοντας πολλά λεφτά μετά από λίγο κατέληγε παρατημένο.
Οι εξαγορές λάθη που κόστισαν χρήμα και φήμη
Tον Iανουάριο του 1999, η Yahoo εξαγόρασε την GeoCities, μια εταιρία Web hosting, μέσω της οποίας πολλοί χρήστες του ίντερνετ απέκτησαν το πρώτο τους site. H GeoCities ήταν η τρίτη σελίδα με τις περισσότερες επισκέψεις στο ίντερνετ, μετά την AOL και τη Yahoo το 1998.
Η Geocities ήταν από τους πιο δημοφιλείς χώρους παγκοσμίως τη δεκαετία του '90 για να ξεκινήσει κάποιος δωρεάν να κατασκευάζει τη δική του ιστοσελίδα στο ίντερνετ. Η εταιρεία εξαγοράστηκε από την Yahoo έναντι 3,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, εν μέσω αντιδράσεων από τους χρήστες που δεν επιθυμούσαν με τίποτα αυτήν την εξαγορά. Τελικά η Yahoo την παράτησε και την έκλεισε...
Ένα ακόμα από τα σημαντικότερα deal της Yahoo ήταν η εξαγορά του Broadcast.com, του Mark Cuban, αντί 5,7 δισ. δολαρίων, το 1999. H υπηρεσία, που έφερνε την τηλεόραση και το ραδιόφωνο στο ίντερνετ. Γενικά τότε σαν υπηρεσία ήταν πολύ μπροστά από την εποχή της αλλά τελικά, η Yahoo έσπασε το Broadcast.com σε διάφορες υπηρεσίες streaming, με αποτέλεσμα καμία από αυτές να μην υπάρχει πλέον.
Στο ιστορικό της θα μπορούσε να έχει μεγάλη επιτυχία με την εξαγορά της Ludicorp αντί 25 εκατ. δολαρίων το 2005, που της έδωσε τον έλεγχο του Flickr. Ήταν ένα από τα μεγαλύτερα σάιτ για τις φωτογραφίες στο ίντερνετ. Θα μπορούσε να μην υπάρχει καν στο χάρτη το Instargam αλλά... πλέον μιλάμε απλά για το φάντασμα του Flickr. Και αυτό γιατί παρόλο που το Flickr ήταν ανεξάρτητο και το διοικούσε ο Στιούαρτ Μπάτερφιλντ που το ίδρυσε βρήκε κλειστή την κάνουλα της χρηματοδότησης από τη Yahoo για να βρεθεί μπροστά τις εξελίξεις. Το 2008 τελικά αποχώρησε...
Μετά την αποχώρηση του Μπάτερφιλντ, το Flickr συνέχισε να είναι στάσιμο και το Instagram κέρδισε άνετα.
Η Yahoo εξαγόρασε για 1,1 δισ. δολάρια το Tumblr, το 2013. Ήταν το πρώτο τολμηρό στοίχημά της Μαρίσα Μάγιερ.
Στόχος της ήταν να ενισχύσει την παραπαίουσα μηχανή πλοήγησης στο Ιντερνετ προσφέροντάς στην Yahoo πρόσβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και μέσω αυτών επαφή με ένα τεράστιο νεανικό κοινό χρηστών.
Η εξαγορά, για την οποία διατέθηκε περίπου το 1/5 των κεφαλαίων της Yahoo, συνολικού ύψους 5,4 δισ. δολ., δεν ενθουσίασε τους αναλυτές που εκτιμούσαν ότι η εταιρεία πλήρωσε πολλά.
Το Tumblr, είναι μία από τις πλέον δημοφιλείς πλατφόρμες ιστολογίων που χρησιμοποιούν νέοι άνθρωποι για εικόνες και κείμενα. Εχει περισσότερα από 100 εκατ. ιστολόγια στο δίκτυό της, ενώ τα έσοδά της εκτιμώνται σε 13 εκατ. δολάρια. Εκτιμάται πως θα αυξήσει τους επισκέπτες της Yahoo κατά περίπου 50%, ενώ η ίδια η Yahoo προσβλέπει σε αύξηση των εσόδων της το επόμενο έτος.
Δημιουργήθηκε το 2007 από τον τότε 21 ετών Ντέιβιντ Καρπ, στο δωμάτιό του στο σπίτι της μητέρας του. Μέσα σε μια βραδιά είχε 75.000 χρήστες, τον Ιανουάριο του 2012 φιλοξενούσε πια 42 εκατομμύρια μπλογκ.
Με την εξαγορά του Tumblr, η Yahoo θέλει να μπει δυναμικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά τίποτα δεν είναι βέβαιο... Τώρα μόλις προ ημερών παραδέχθηκε ότι πλήρωσε πολλά για την αγοράσει.
Η πρόσληψή της Μάγιερ από την Yahoo αιφνιδίασε τους αναλυτές και τους επενδυτές. Η 37χρονη Μάγιερ υπερίσχυσε του Ρος Λέβινσον, ο οποίος ασκούσε προσωρινά χρέη διευθύνοντος συμβούλου και θεωρείτο φαβορί για να διατηρήσει την θέση κι έγινε η τρίτη διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρίας μέσα σε ένα χρόνο.
Πρόκειται για ένα «χτύπημα» της Yahoo στον βασικό της ανταγωνιστή καθώς η Μαρίσα ήταν η 20ή υπάλληλος που προσλήφθηκε στην Google το 1999 και η πρώτη γυναίκα αρχιμηχανικός της.
Η Μάγιερ ήταν μάλιστα υπεύθυνη για πολλά προϊόντα της Google, όπως η κλασική λευκή οθόνη αναζήτησης, το σχέδιο για το Gmail, το Google news και το Google images, το Google Toolbar και το Google Books.
Ωστόσο μέχρι σήμερα δεν φαίνεται να κατάφερε και πολλά στη Yahoo.
Μόλις πριν λίγες μέρες, παρουσίασε σχέδιο μείωσης του λειτουργικού κόστους της Yahoo που συμπεριλαμβάνει την περικοπή του 15% του εργατικού της δυναμικού.
Η εταιρεία εμφάνισε το τέταρτο τρίμηνο καθαρές ζημιές της τάξης των 4,4 δισ. δολαρίων ή 4,70 δολαρίων ανά μετοχή, έναντι κερδών ύψους 166 εκατ. δολαρίων ή 17 σεντς ανά μετοχή την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.
Τα έσοδα για το τέταρτο τρίμηνο του 2015 μειώθηκαν στα 1 δισ. δολάρια, από τα 1,17 δισ. δολάρια την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, ωστόσο ξεπέρασαν τις εκτιμήσεις για 948 εκατ. δολάρια.
Η εταιρεία ανακοίνωσε πως θα κλείσει πέντε γραφεία της παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων εκείνων σε Μεξικό και Αργεντινή, ενώ θα μειώσει το προσωπικό της στις 9.000 έως τα τέλη του 2016 από τις 10.700 που έχει τώρα, υπολογίζοντας να «σώσει» 400 εκατ. δολάρια ετησίως.
Παράλληλα, υπολογίζει να αντλήσει 1 δισ. με 3 δισ. δολάρια από τη πώληση ακινήτων και άλλων περιουσιακών της στοιχείων.
Αναλυτές και επενδυτές της Yahoo υποστηρίζουν ότι εάν η Μαρίσσα Μάγιερ αποχωρήσει, θα λάβει την αποζημίωση των 25,8 εκατ. δολαρίων. Στην περίπτωση όμως που η εταιρεία πωληθεί, τότε η ίδια θα αποζημιωθεί με 110 εκατ. δολάρια.
Η βασική αποτυχία που για την ώρα πιστώνεται η κ. Μάγιερ είναι αυτή του σχεδίου της για την αναβίωση του διαφημιστικού κομματιού της Yahoo, ενώ την κατάσταση επιδεινώνει η εξαγορά (έναντι 1,1 δις δολαρίων) του Tumblr, το οποίο έφερε μεν χρήστες αλλά όχι διαφήμιση.
Φαίνεται ότι όσο εντυπωσιακή ήταν η άνοδος της Μάγιερ στη Google, άλλο τόσο θα είναι η πτώση της στη Yahoo.
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]