Στις 6 Φεβρουαρίου 2014 ο Γ.Γ. Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κ. Γ. Σούρλας, κατέθεσε με κάθε επισημότητα, ενημερώνοντας την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής των Ελλήνων για την επικρατούσα κατάσταση στα πετρελαιοειδή, σε σχέση με το λαθρεμπόριο καυσίμων. Όπως κατέθεσε ο κ. Γ. Σούρλας, επικαλούμενος και την παλαιότερη δήλωση του πρώην Πρωθυπουργού κ. Λουκά Παπαδήμου, η απώλεια των δημοσίων εσόδων φθάνει το 1 δις ευρώ ετησίως. Αιτία τα ισχυρά κυκλώματα της λαθρεμπορίας, με την βοήθεια και συμμετοχή επίορκων κρατικών λειτουργών, παράλληλα όμως και με την τραγική αναποτελεσματικότητα της κρατικής μηχανής.
Η Κυβέρνηση, πιεζόμενη από την τρόικα για την πάταξη της λαθρεμπορίας, υιοθέτησε άρον-άρον την πρόταση των Πρατηριούχων που εκκρεμούσε από το 2000, για την εγκατάσταση του «Ηλεκτρονικού Συστήματος Ελέγχου Εισροών-Εκροών σε όλα τα Στάδια Διακίνησης Καυσίμων» χωρίς όμως κανένα σχεδιασμό εφαρμογής, ψηφίζοντας αρχικά τον Ν.3784/2009, ο οποίος προέβλεπε την εγκατάσταση του συστήματος εισροών-εκροών μόνον στα πρατήρια.
Στη συνέχεια ψηφίστηκε ο Ν.4072/2012, με τον οποίο επεκτείνεται η εφαρμογή του ηλεκτρονικού ελέγχου εισροών-εκροών και σε πλωτά μέσα μεταφοράς και ο Ν.4177/2013, με τον οποίο προβλέπεται η τοποθέτηση ηλεκτρονικών συστημάτων, σε πάσης φύσεως εγκαταστάσεις των Εταιρειών Εμπορίας και των Διυλιστηρίων.
Επειδή όμως για την εφαρμογή των ψηφισθέντων νόμων, δεν προηγήθηκε όπως θα ‘πρεπε σχέδιο χρονοδιαγράμματος εφαρμογής, από εκεί και πέρα όλα κινήθηκαν στη προχειρότητα του «προχωράμε βλέποντας και κάνοντας».
Ο Γ.Γ. κύριος Γ.Σούρλας στην κατάθεση του στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας σχολιάζοντας αναφέρει, «Πέρασαν 15 χρόνια από τότε που φάνηκε ότι εκφράστηκε η πολιτική βούληση για την πάταξη του λαθρεμπορίου των καυσίμων. Έγιναν διαπιστώσεις, μελέτες, προτάσεις, νομοθετικές ρυθμίσεις, σημασία έχει ότι δεν υπάρχει ακόμη ολοκληρωμένο σύστημα παρακολούθησης σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα των καυσίμων. Δεκάδες χρόνια παλινωδιών, πολιτικά τερτίπια, καταστάσεις που προσβάλουν κάθε έννοια υπευθυνότητας, νομιμότητας, διαφάνειας. Δεκάδες χρόνια τα κυκλώματα διαφθοράς και διαπλοκής δρουν απρόσκοπτα και οδηγούν τη χώρα στη χρεοκοπία».
Καταλήγοντας στην κατάθεση του ο κ. Γ. Σούρλας είπε «Προσπάθησα όσο περισσότερο μπορούσα αντικειμενικά και υπεύθυνα να σας ενημερώσω για το μεγάλο αυτό ζήτημα που βρίσκεται στην κορυφή της διαφθοράς και της διαπλοκής με ότι αυτό συνεπάγεται για την εύρυθμη λειτουργία της δημοκρατίας, της κοινωνικής δικαιοσύνης και της λειτουργίας του πολιτικού συστήματος».
Η Κυβέρνηση με τις παραπάνω νομοθετικές ρυθμίσεις «ανέθεσε» σε τέσσερα Υπουργεία!! την αντιμετώπιση της λαθρεμπορίας των καυσίμων, επιδεικνύοντας ιδιαίτερη σπουδή για την εγκατάσταση των συστημάτων εισροών-εκροών μόνον στα πρατήρια, αφενός μεν με την επιβολή ασφυκτικών χρόνων υλοποίησης, με ανέτοιμη την Γ.Γ.Π.Σ., αφετέρου δε με τις περίπλοκες προϋποθέσεις εγκατάστασης των συστημάτων, έφτασε σε τέτοιο αδιέξοδο διαχείρισης του θέματος, ώστε προσέφυγε στην κάλυψη των κενών που προέκυπταν από την έλλειψη σχεδιασμού(π.χ αγνοείται ο όγκος και ο αριθμός των δεξαμενών), στην πρωτότυπη διοικητικά «λύση» των «κατά δήλωση» πιστοποιήσεων. Καμία όμως σπουδή για την καταβολή των επιδοτήσεων στους Πρατηριούχους και Εμπόρους πετρελαίου θέρμανσης, οι οποίοι σήμερα βρίσκονται εκτεθειμένοι με ακάλυπτες επιταγές απέναντι στους εγκαταστάτες του συστήματος.
Η εγκατάσταση του συστήματος ηλεκτρονικού ελέγχου εισροών-εκροών, στα υπόλοιπα στάδια διακίνησης καυσίμων όπως, Διυλιστήρια, Εγκαταστάσεις Εταιρειών Εμπορίας, Ιδιωτικά Πρατήρια, Εγκαταστάσεις Μεγάλων Καταναλωτών, Αποθήκες Ενόπλων Δυνάμεων, Καύσιμα Ναυτιλίας*, Καύσιμα Εξαγωγής*, Βυτιοφόρα και Σλέπια μεταφοράς, παραμένει στον «αέρα» χωρίς κανένα χρονοδιάγραμμα εφαρμογής.
Αναγκαζόμαστε λοιπόν να καταγγείλουμε, με αφορμή όσα ελέχθησαν στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής στις 6 Φεβρουαρίου για το λαθρεμπόριο καυσίμων, την απουσία αξιολόγησης των σταδίων διακίνησης των καυσίμων για την εγκατάσταση του συστήματος εισροών-εκροών, τις ελλείψεις ανταπόκρισης της Διοίκησης ως προς τη λειτουργία του συστήματος εισροών-εκροών, την έλλειψη συντονισμού των Διοικητικών υπηρεσιών, αλλά και τις πλημμελείς σχετικές νομοθετικές διατάξεις.
Ελπίζουμε ότι η κατάσταση για την αντιμετώπιση της λαθρεμπορίας καυσίμων, δεν θα συνεχίσει να παραμένει για πολλά ακόμη χρόνια, μόνον στις «καλές προθέσεις» των εκάστοτε Κυβερνητικών παραγόντων.
Για την Π.Ο.Π.Ε.Κ.
Source: