Για τις εξελίξεις στο κομμάτι των εργαζομένων, τις ευθύνες της πολιτικής ηγεσίας, αλλά και το τι φέρνει το deal των δύο αεροπορικών εταιρειών για το επιβατικό κοινό μίλησε στην «Αττική free press» ο Δημήτρης Μπόζας, αναπληρωτής γενικός γραμματέας του Συνδικάτου Εργαζομένων στις Εταιρείες του Αεροδρομίου της Αθήνας (ΣΕΕ-ΔΑΑ).
Στα τέλη του Οκτώβρη εξαγοράστηκε το 100% των μετοχών της OIympic Air από την Aegean Airlines, κάτι που σημαίνει ότι η Olympic καθίσταται θυγατρική της Aegean, η οποία αναλαμβάνει τον έλεγχο της διοίκησης της εταιρείας. Η συμφωνία αυτή συνοδεύτηκε κυρίως από εγκωμιαστικά σχόλια του Τύπου και της πολιτικής ηγεσίας, ωστόσο «έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου» για τους εργαζόμενους του ομίλου της Ολυμπιακής. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι οι εργαζόμενοί τους αναφέρονται στον deal ως «ματωμένο γάμο», ενώ σημειώνουν ότι το «μονοπωλιακό μέλλον» της συγχώνευσης συνεπάγεται στο προσεχές διάστημα περικοπές δρομολογίων, απολύσεις και χειρότερες συνθήκες εργασίας για τους ίδιους.
Θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί το «ναυάγιο» της Olympic Air;
Αν και, όπως προαναφέρθηκε η συμφωνία των δύο αεροπορικών εταιρειών παρουσιάστηκε με διθυραμβικούς τίτλους, στην ερώτηση για το εάν υπάρχουν πολιτικές ευθύνες για τα όσα συνέβησαν με την Ολυμπιακή Αεροπορία, καθώς και το εάν θα μπορούσε τελικώς να έχει «σωθεί», ο κ. Μπόζας δηλώνει: «Προφανώς παρουσιάστηκε συνοδευόμενη από διθυράμβους. Αλλά έχει σημασία να αναφέρουμε ότι οι διθύραμβοι αποδόθηκαν από τα pay rolls των αστικών μέσων ενημέρωσης και από τον ντόπιο και διεθνή καπιταλισμό. Η τεράστια ευθύνη βαραίνει όλο το πολιτικό σύστημα, αλλά και την συνδικαλιστική γραφειοκρατία. Το πολιτικό σύστημα ευθύνεται συνολικά για την απαξίωση των δημοσίων αγαθών που σταδιακά οδηγούνται στα χέρια ιδιωτών με τις γνωστές συνέπειες».
Όπως προσθέτει, «στην περίπτωση που μας αφορά, απαξιώθηκε η Ολυμπιακή Αεροπορία για να καταλήξει στα χέρια του καιροσκόπου Βγενόπουλου. Η δε συνδικαλιστική γραφειοκρατία δεν διεκδίκησε ποτέ μια αμιγώς δημόσια Ολυμπιακή Αεροπορία υπό κοινωνικό έλεγχο. Την προτιμούσε κομματικοποιημένη. Υπό αυτό το πρίσμα η πάλαι ποτέ κραταιά Ολυμπιακή Αεροπορία μάλλον δεν θα είχε και πολλά περιθώρια σωτηρίας όντας μαριονέτα των αστικών κομμάτων και των πολιτικών τους».
Τι φέρνει το deal για το επιβατικό κοινό
Η συμφωνία της Aegean με την Olympic αλλάζει τον χάρτη στις αερομεταφορές και όχι κατ’ ανάγκην προς όφελος του επιβατικού κοινού. Όπως σημειώνει ο Δ. Μπόζας σε σχετική ερώτηση της «Αττικής free press», «σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να ειπωθεί ούτε για αστείο ότι η συγχώνευση των δύο εταιρειών θα ευνοήσει το επιβατικό κοινό ιδιαίτερα τώρα που διαμορφώθηκε μονοπώλιο σε ό,τι αφορά τις αερομεταφορές. Άλλωστε και το νέο αφεντικό της εταιρίας, κ. Ευτύχης Βασιλάκης, είπε μεταξύ άλλων ότι η προϋπόθεση για χαμηλά ναύλα είναι να αλλάξει η οικονομική πολιτική του Διεθνή Αερολιμένα και μειωθεί η τιμή στα καύσιμα». Ο κ. Μπόζας προσθέτει ότι «η συγχώνευση έγινε προς όφελος συγκεκριμένων επιχειρηματιών, προκειμένου κερδοφόρες δραστηριότητες να συγκροτηθούν σε μονοπώλια. Επιβεβαιώνεται πως η Ε.Ε. λειτουργεί προς αυτό καταλυτικά, γιατί ενώ αποτρέπει τα δημόσια μονοπώλια, ενισχύει τα ιδιωτικά».
«Γάμος» Aegean-Olympic και… στο βάθος απολύσεις;
«Παράπλευρη» απώλεια του «γάμου» Aegean-Olympic φαίνεται ότι θα είναι οι εργαζόμενοι στις εταιρείες του ομίλου της Olympic Air, καθώς -όπως καταγγέλλουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι- η διοίκηση της Ολυμπιακής έχει ήδη προχωρήσει σε απολύσεις εργαζομένων στις εταιρείες του ομίλου της.
Ο αναπληρωτής γενικός γραμματέας του ΣΕΕ-ΔΑΑ σημειώνει επί του θέματος: «Η απώλεια του δικαιώματος στην εργασία διαρκώς βρίσκεται στην ημερήσια διάταξη των δύο εταιριών. Είναι πολύ δύσκολο να υπολογισθεί ο ακριβής αριθμός των απολυμένων. Πρόκειται για εκατοντάδες. Ο λόγος της δυσκολίας εντοπίζεται στο ότι οι εταιρίες δεν δίνουν στοιχεία στις συνδικαλιστικές οργανώσεις, αλλά στο ότι πολλές απολύσεις συνοδεύονται από έξτρα κίνητρα όπως επιπλέον μισθούς πέραν της νόμιμης αποζημίωσης και της έωλης υπόσχεσης περί επαναπρόσληψης “εάν ανοίξει και πάλι η δουλειά”. Ως εκ τούτου ο εργαζόμενος μαζί με την απόλυση του, υπογράφει και μία δήλωση ότι δεν θα κινηθεί νομικά σε βάρος της εταιρίας. Αυτό καθιστά δύσκολο την καταγγελία για παράνομες μαζικές απολύσεις. Μάλιστα είχε κατατεθεί σχετική ερώτηση από την Κ.Ο του ΣΥΡΙΖΑ, όπου ο κ. υπουργός μας απάντησε πως δεν γίνονται υπεράριθμες απολύσεις, καθώς πέραν του νομίμου ορίου οι υπόλοιπες είναι οικιοθελής αποχωρήσεις».
Η «κρούση» για την Olympic Cathering (αντικείμενο της εταιρείας είναι η παραγωγή εδεσμάτων κυρίως για τις πτήσεις της Olympic Air, καθώς και για τις πτήσεις των περισσοτέρων ξένων αεροπορικών εταιρειών και ο εφοδιασμός αναλωσίμων ειδών, ενώ ασχολείται με δικά της μέσα με την φορτοεκφόρτωση αυτών των πτήσεων) έγινε μετά την ανακήρυξη του νικητή στον διαγωνισμό της Ολυμπιακής για την αεροτροφοδοσία της. Αν και το αναμενόμενο ήταν να ανακηρυχτεί εκείνη «νικητής», τελικά πρώτη στην «κούρσα» τερμάτισε η συνεργαζόμενη με την Aegean, Newrest.
Τότε ήρθε και η πρόταση της διοίκησης της εταιρείας, η οποία -μεταξύ άλλων- συμπεριλάμβανε απολύσεις, αλλά και απορρόφηση (χωρίς σαφές πλάνο) υπαλλήλων στην εταιρεία. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη διοίκηση της Olympic Catering, η εξέλιξη αυτή καθιστά πλέον αδύνατη τη διατήρηση δεκάδων θέσεων εργασίας στην αεροπορική δραστηριότητα. Παράλληλα, η Vivartia, που ελέγχει την Οlympic Catering, μέχρι στιγμής επιλέγει να κρατά «σιγήν ιχθύος» με τα στελέχη της να μην απαντούν στην ερώτηση του τι μέλλει γενέσθαι με την εταιρεία όπως αναφέρουν οι συνδικαλιστές.
Η συρρίκνωση στο υπαλληλικό κομμάτι όμως χτυπά την πόρτα και της εταιρείας επίγειας εξυπηρέτησης, Olympic Handling, κύριος πελάτης της οποίας ήταν μέχρι πρότινος η O.A. Η Ο.Α., όπως έχουν ενημερωθεί ήδη από τις 20 Οκτωβρίου οι εργαζόμενοι της Olympic Handling, προσανατολίζεται στο να παραχωρήσει την εξυπηρέτηση του «Ελ. Βενιζέλος» στην Goldair, ενώ στα υπόλοιπα αεροδρόμια (πλην αυτών που εξυπηρετούν τις άγονες γραμμές) θα δραστηριοποιείται τόσο η Goldair, όσο και η Swissport. Αυτή όμως δεν είναι η μόνη παράμετρος της εργασιακής ανασφάλειας, που χτυπά την πόρτα του προσωπικού της Handling. Τα δεσμευτικά συμβόλαια που έχουν συναφθεί με μεγάλες αεροπορικές εταιρείες, όπως οι British Airways, Royal Jordanian και Air China, παύουν να ισχύουν με το τέλος του χρόνου και -όπως καταγγέλλουν οι handlers- γίνεται προσπάθεια να λυθούν πριν από τη λήξη τους.
Τα παραπάνω είναι ενδεικτικά της επόμενης ημέρας που ξημερώνει για τους εργαζόμενους των εταιριών της Ολυμπιακής, που ήδη πριν το «πράσινο φως» της Κομισιόν για την εξαγορά της Ολυμπιακής Αεροπορίας από την Aegean προειδοποιούσαν για «νέο πογκρόμ ομαδικών απολύσεων» και δημιουργία «εργασιακού μεσαίωνα στο αεροδρόμιο “Ελ. Βενιζέλος”». Παράλληλα, όλα δείχνουν ότι η τακτική που ακολουθείται είναι η «κυριαρχία» μίας αεροπορικής εταιρείας, ενός handling/ground service και ενός catering.
Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει το ΣΕΕ-ΔΑΑ σε ανακοίνωσή του, «το νέο σχήμα αναμένεται να είναι σκληρότερο και πιο αμείλικτο απέναντι στην εργατική τάξη». Στην ερώτηση της «Αττικής free press» σχετικά με το από πού προκύπτει η αίσθηση αυτή ο κ. Μπόζας απαντά: «Δεν πρόκειται περί αίσθησης. Είναι μαθηματικά βέβαιο ότι εκεί θα οδηγηθεί η κατάσταση. Πρώτα και κύρια υπάρχει μια κυβέρνηση που ενισχύει με όλο και πιο αντεργατικούς νόμους τους εργοδότες και οξύνει την αντιπαράθεση της με την εργατική τάξη. Ειδικά στο αεροδρόμιο, “όλως παραδόξως”, εφαρμόστηκαν τακτικές που αργότερα νομοθετήθηκαν από την κυβέρνηση. Όντως θα είναι αμείλικτο και σκληρότερο διότι δεν θα υπάρχει συλλογική σύμβαση εργασίας παρά μόνο ατομικές. Παράλληλα, με δόλιους τρόπους και με διάφορα μέσα αποτρέπουν τους εργαζόμενους από το νόμιμο δικαίωμα να συνδικαλίζονται. Ήδη διαρρέονται πληροφορίες που αναφέρουν ότι το νέο εργασιακό περιβάλλον θα περιλαμβάνει σπαστό ωράριο, ημιαπασχόληση, αμοιβές κάτω από το όριο της Ε.Σ.Σ.Ε, σταδιακή κατάργηση των ειδικοτήτων».
Στις επάλξεις οι εργαζόμενοι
Με τα μελλούμενα να είναι «στον αέρα», η γενική συνέλευση των μελών του Σωματείου Εργατοϋπαλλήλων Οlympic Catering συνεδρίασε για τις εξελίξεις και υπερψήφισε τελικώς τις προτάσεις για μαζικές και πολύμορφες κινητοποιήσεις, προκειμένου «να μην περάσουν «αβρόχοις ποσίν τα αντεργατικά σχέδια των ολιγοπωλών του επισιτισμού». Ο κ. Μπόζας ερωτηθείς σχετικά με τις επόμενες κινήσεις του ΣΕΕ-ΔΑΑ ξεκαθάρισε: «Το Συνδικάτο κατά το πολύ πρόσφατο παρελθόν κάλεσε σε επιτυχή κινητοποίηση για να αναδείξουμε τα ζητήματα ενώ πέραν από το κινηματικό σκέλος, αξιοποιούμε την αρθρογραφία μας στο διαδίκτυο και τον ταξικό τύπο και παράλληλα τα αναδεικνύουμε στο κοινοβούλιο. Και εννοείται βέβαια ότι υπερασπιζόμαστε του συναδέλφους μας και με όλα τα νόμιμα μέσα, από την Επιθεώρηση Εργασίας ως τις δικαστικές αίθουσες».
Σε επόμενη ερώτηση για το εάν συνδικαλιστικά το κίνημα στο αεροδρόμιο έχει ξεκάθαρη τοποθέτηση απέναντι στα θέματα που καλείτε να αντιμετωπίσει ο κ. Μπόζας σχολιάζει: «Στο αεροδρόμιο υπάρχει μια τεράστια συνδικαλιστική παράδοση, αλλά και παρουσία. Το ποσοστό απορρόφησης στα σωματεία φτάνει και το 80%, ξεπερνώντας κατά πολύ το ποσοστό που επικρατεί στον υπόλοιπο ιδιωτικό τομέα. Ωστόσο η παρουσία στα επιχειρησιακά σωματεία και στα δευτεροβάθμια συνδικαλιστικά όργανα, των συντηρητικών παρατάξεων και της “διαχειριστικής” σοσιαλδημοκρατίας οδήγησε σε υποστολή την σημαία της ταξικής πάλης».
Στην απάντησή του συμπληρώνει: «Στον αντίποδα των προηγούμενων που ανέφερα βρίσκεται το Συνδικάτο Εργαζομένων στις Εταιρίες του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Το βασικό στοιχείο της τακτικής που ακολουθούμε είναι η ενότητα στην δράση και με άλλα σωματεία του αεροδρομίου προκειμένου να επιτύχουμε σε όλους χώρους την υπογραφή Σ.Σ.Ε χωρίς περικοπές μισθών, δικαιωμάτων και χωρίς απολύσεις. Το αμέσως επόμενο διάστημα οι σχέσεις εργαζομένων και εργοδοτών θα οξυνθούν ακόμα περισσότερο και ένα συνδικαλιστικό μέτωπο είναι απαραίτητο για να αναχαιτιστούν τα σχέδια των καπιταλιστών, αλλά και της κυβέρνησης σε ότι αφορά την πώληση του 55% που κατέχει το δημόσιο στο “Ελ. Βενιζέλος”».
Source: attikipress.gr