Πάνω από 800 εκατ. άνθρωποι το χρησιμοποιούν κάθε μέρα ενώ αφιερώνουμε περισσότερο χρόνο στο Facebook από όσο αφιερώνουμε σε όλο το υπόλοιπο διαδίκτυο.
Οι απανταχού εταιρείες ψηφιακών Μέσων βασίζονται στις ικανότητες του Facebook. Όλα τα είδη του κοινού τώρα είναι μαζεμένα σε ένα μέρος, και τόσο οι φορείς των ΜΜΕ αλλά και οι διαφημιστές γνωρίζουν πώς να τους στοχεύσουν: απλά πάνε στο facebook και μέσω κάποιων επιλογών, στοχεύουν το κοινό που θέλουν να απευθυνθούν. Έτσι, οι διαφημίσεις πχ βγαίνουν στο feed όσων των ενδιαφέρουν.
Δέκα χρόνια από το λανσάρισμα του Facebook , είναι ο πιο ισχυρός gatekeeper. Έχει δηλαδή τη δύναμη να καθορίζει ποια μηνύματα θα περάσουν από τις πύλες των μέσων επικοινωνίας και θα αποτελέσουν μέρος της δημόσιας σφαίρας. Το Facebook είναι σαν όλα τα τηλεοπτικά δίκτυα μαζί. Απλά εν προκειμένω, οι προγραμματιστές επιλέγουν «τι θα δούμε». Τα news feed στο Facebook είναι εξατομικευμένα ώστε κανείς άλλος να μη ξέρει τι βλέπουμε, κάτι που ήταν αδύνατο να φανταστεί κανείς παλιά.
Φυσικά, εκτός από το Facebook, σημαντικό ρόλο στο τι διαβάζουμε στο ίντερνετ, παίζει και η Google. Και όταν ήταν η κυρίαρχη δύναμη διανομής πληροφοριών στο διαδίκτυο, αυτό φαινόταν από το περιεχόμενο που παρήγαγαν τα ΜΜΕ. Ωστόσο, το Facebook λειτουργεί διαφορετικά. Μετράει το engagement, το πώς δηλαδή οι χρήστες συμμετέχουν διαδραστικά – κάνουν δηλαδή like, share και comment. Ακόμα, πάει ένα βήμα πιο πέρα:. Για παράδειγμα, έκανες ένα αστείο, λέγοντας κάτι για πίτσα; Τότε θα σου προβάλει μια διαφήμιση της Domino’s. Το Facebook θα σου δείχνει συνεχώς περισσότερα από αυτά που νομίζει ότι θες να δεις, να κάνεις κλικ και να τα διαβάσεις.
Και αυτή είναι η δύναμη του Facebook, το οποίο έχει χτίσει μια θα λέγαμε αυτο-διαιωνιζόμενη μηχανή βελτιστοποίησης. Είναι σαν κάθε φορά που ανοίγουμε την τηλεόραση, ο αποκωδικοποιητής να έχει βαθμολογήσει για μας κάθε επεισόδιο της αγαπημένης μας σειράς ή κάθε φορά που να πηγαίναμε για ένα ποτό, να εμφανίζονταν στο μπαρ μόνο εκείνα τα άτομα που συχνάζουμε μαζί τους.
To πόσο «αδυσώπητο» είναι το facebook, φαίνεται και από το γεγονός ότι όποια εταιρεία θεωρεί πως το «απειλεί», απλά την αγοράζει! Έτσι, το Facebook εξαγόρασε την εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων Whatsapp για smartphones έναντι 16 δισεκατομμυρίων, ενώ πριν από περίπου δύο χρόνια αγόρασε το Instagram δίνοντας ένα δισεκατομμύριο!
Δεδομένου όλων των παραπάνω, άραγε το Facebook ήρθε για να μείνει για πάντα;
Όμως ο κόσμος δεν έχει παραμερίσει τη δυσφορία του για το Facebook. «Μετά από έρευνα τριών ετών και μιλώντας με εκατοντάδες ανθρώπους και καθημερινούς χρήστες του Facebook, δεν άκουσα κανένα να λέει Αγαπώ το Facebook”, λέει ο Clive Thompson, συγγραφέας του βιβλίου Smarter Than You Think: How Technology Is Changing Our Minds for the Better. Υπάρχει κάτι απάνθρωπο σε αυτό. Τα κύρια χαρακτηριστικά του σου προκαλούν κλειστοφοβία.
Λαμβάνοντας υπόψιν τη συλλογική ανησυχία για το Facebook, θα μπορούσαμε να δείξουμε κάποια ανοσολογική απόκριση, να αντιδράσουμε κάπως στο εν λόγω κοινωνικό δίκτυο; Το να κατανοήσουμε την απειλή της συγκέντρωσης της ψηφιακής μας ταυτότητας σε ένα μέρος είναι απλό: Τι θα γίνει αν το Facebook αλλάξει κάτι; Αν αλλάξουν πάλι οι ασφάλειας και προστασίας προσωπικών δεδομένων; Τι θα γίνει αν κλειδωθούμε εκτός του λογαριασμού μας;
Έτσι, οι χρήστες διατηρούν ως φαίνεται το Facebook ως τη σπονδυλική στήλη των κοινωνικών δικτύων αλλά επενδύουν και αγαπούν ένα σωρό άλλες κοινωνικές εφαρμογές. Κανένα από αυτά δεν φαίνεται αρκετό για να αντικαταστήσει το Facebook αλλά όλα μαζί συνιστούν ένα αρκετά αξιοπρεπές δίκτυο δικτύων, μια εναλλακτική λύση.
To Snapchat για παράδειγμα έχει πάνω από 100 εκατ χρήστες το μήνα, ενώ η Line καυχιέται ότι πάνω από μισό δισεκ. Άνθρωποι στέλνουν μηνύματα σε φίλους του μέσω αυτής. Το Pinterest, επίσης έχει περί τους 60 εκατ. Χρήστες το μήνα, ενώ το vine έχει πάνω από 40 εκατ. άτομα,και ούτω καθεξής.
Όπως φαίνεται στην κοινωνική δικτύωση δεν χωρά ένας και μόνο νικητής. Στο παρελθόν, δε θα μπορούσαμε να σκεφτούμε πως θα χρησιμοποιούσαμε το Facebook αλλά και ένα δίκτυο τόσο εύκολα αλλά η χρήση των smartphone μας λύνει τα χέρια. Όλες οι ειδοποιήσεις μας έρχονται στην οθόνη του κινητού μας, έτσι ποσώς μας ενδιαφέρει τι εφαρμογή χρησιμοποιούν οι φίλοι μας για να μας μιλήσουν.
Έχουν γενικά αυξηθεί οι εφαρμογές που εκμεταλλεύονται την επιθυμία για ανωνυμία των χρηστών εν αντιθέσει με το Facebook που επιθυμεί να φέρνει κοντά ανθρώπους με το πραγματικό τους όνομα. Το πιο ριζοσπαστικό από όλα είναι το Yik Yak.
Αν είστε πάνω από 22 σίγουρα δεν το έχετε καν ακούσει. Πρόκειται για μια εφαρμογή που ο σκοπός της είναι να λειτουργεί στην ουσία σαν ένας εικονικός τοπικός πίνακας ανακοινώσεων. Οι χρήστες δημοσιεύουν ανώνυμα ό,τι θέλουν σε άτομα που βρίσκονται σωματικά κοντά τους.
Αυτή τη στιγμή, πολλές υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας απλά αναπαράγουν ό,τι κάνουμε στους υπολογιστές μας. Το σύνολο του μηχανισμού του Yik Yak εξαρτάται από το που βρίσκεσαι. Λαμβάνει ως δεδομένο ότι μπορείς να επικοινωνήσεις με ένα διευρυμένο κοινωνικό δίκτυο-θεωρεί δεδομένο το Facebook αν και προσπαθεί να το υπονομεύσει.
Το μέλλον φαίνεται πως βρίσκεται σε εκείνες τις εφαρμογές που εκμεταλλεύονται τη γεωγραφική εγγύτητα. Είτε δηλαδή κάποια εξελιγμένη μορφή του Yik Yak ή κάποια παρόμοια υπηρεσία με ένα καλύτερο όνομα, ελπίζω.
Μια πιο άμεση πρόκληση θα μπορούσε να έρθει από το πώς συνηθίζουμε να «μιλάμε» μεταξύ μας στα κοινωνικά δίκτυα. Η Judith Donath, που ίδρυσε το Sociable Media Group του ΜΙΤ και έχει γράψει το «The Social Machine», προβλέπει ότι το κείμενο θα είναι ένα μικρότερο και λιγότερο σημαντικό μέρος του μίγματος της ασύγχρονης επικοινωνίας μας.
Αντ 'αυτού, προβλέπει μια "πολύ ρευστή διεπαφή " που θα συνδυάζει το κείμενο με τη φωνή, βίντεο κα. Παράλληλα, το ρολόι της Apple είναι ένα βήμα προς το όραμα της Donath. Οι χρήστες θα είναι σε θέση να στείλουν emoticons, ζωγραφιές, ηχητικά μηνύματα, ακόμα και τους χτύπους της καρδιάς τους!
Μια απλή αλλά πλούσια μηνυματική πλατφόρμα θα μπορούσε να αντικαταστήσει το συλλογικό κοινωνικό δίκτυο. «Θεωρώ πως γίνεται μια στροφή στην one-on-one επικοινωνία στα κοινωνικά δίκτυα και σε εφαρμογές μηνυμάτων», σημειώνει η Shani Hilton, του BuzzFeed.
Αυτές λοιπόν οι τάσεις, θέτουν μια άμεση πρόκληση για την κυριαρχία του Facebook. Aυτές οι νέες εφαρμογές είναι επιχειρήματα στο ότι μπορούμε ακόμα να έχουμε ένα περίεργο και ιδιωτικό διαδίκτυο. Μπορούμε δηλαδή να έχουμε κοινωνικά δίκτυα χωρίς το κοινωνικό δίκτυο, μπορούμε να έχουμε διαδικτυακούς φίλους χωρίς να τους έχουμε κάνει φίλους.
Source: [Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]