Η μηχανή που έχει γίνει το συνώνυμο της αναζήτησης στη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου, έχει γίνει σύμβουλος για σχέσεις, κρίσεις, συμπτώματα εγκυμοσύνης ή μυστικά για να συνέλθει κανείς από ένα άγριο μεθύσι. Η συντριπτική πλειονότητα των χρηστών στο διαδίκτυο έχει αναζητήσει ιατρικές συμβουλές στο ίντερνετ. Και αν πληκτρολογήσει κανείς «νιώθω μοναξιά», θα προκύψουν 100 εκατομμύρια αποτελέσματα.
«Κάποιος είπε κάποτε ότι αυτό που ψάχνεις είναι πολύ πιο αποκαλυπτικό για εσένα, από τις πληροφορίες για τον εαυτό σου», είπε πριν από λίγο καιρό ο Ιταλός φιλόσοφος Λουτσιάνο Φλορίντι στην Telegraph. «Αυτό είναι κάτι που η Google και οι άλλες μηχανές αναζήτησης κατάλαβαν πριν από πολύ καιρό», συμπλήρωσε.
Στο σύνολό του, το ιστορικό του καθένα για τις αναζητήσεις που έχει στη Google διηγείται μία ιστορία όχι μόνο για το ποιος είναι, αλλά και τι θέλει και τι φοβάται. Για αυτό είναι τόσο ενδιαφέρουσες οι πληροφορίες για το τι έψαξαν περισσότερο οι χρήστες της μηχανής αναζήτησης κάθε χρονιά. Φέτος για παράδειγμα, εκατομμύρια αναζήτησαν πληροφορίες για το Ισλαμικό Κράτος, τον ιό Εμπολα και τον Ρόμπιν Γουίλιαμς, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί.
Αλλά ακόμη πιο μεγάλο ενδιαφέρον έχoυν οι άλλες αναζητήσεις που αποκαλύπτουν κάτι για τον κόσμο. Αυτά που όλοι εμπιστευόμαστε στη Google και δεν τα λέμε σε κανέναν άλλον. Πράγματα όπως «πως να εξαφανίσω τις ραγάδες», «πώς να ταξιδέψεις μόνος», «τι να φορέσεις στο πρώτο ραντεβού», που όλα ήταν ανάμεσα στις πιο δημοφιλείς αναζητήσεις της Google φέτος, σύμφωνα με την Washington Post.
Την ώρα που οι σχετικές λίστες του Facebook και του Twitter για το τι συζητήθηκε περισσότερο στα social media αυτή τη χρονιά αποκαλύπτει τα όσα μοιραζόμαστε με τον υπόλοιπο κόσμο, οι αναζητήσεις της Google δίνουν μία αποκαλυπτική ματιά. Γιατί αυτή η μηχανή αναζήτησης δεν ξέρει αυτό που λέμε ότι είμαστε, αλλά ποιοι είμαστε πραγματικά.
Η Google βέβαια δεν είναι η μόνη ιστοσελίδα με αυτή την παντοδυναμία. Κάθε φορά που ο καθένας μας μοιράζεται προσωπικές πληροφορίες με μία ιστοσελίδα, ακόμη και χωρίς να δώσει σημασία, δίνει δεδομένα που μπορούν να διαμορφώσουν μία ευρύτερη εικόνα για το ποιος πραγματικά είναι ο χρήστης.
Αυτό ισχύει για κάθε ιστοσελίδα που έχει κάποιου είδους αλγορίθμου εξατομίκευσης. Οσο το Amazon, το Netflix ή το Facebook καταγράφουν τη συμπεριφορά μας στις ιστοσελίδες τους και προτείνουν νέα παπούτσια, ταινίες ή δημοσιεύσεις που μπορεί να μας αρέσουν, ουσιαστικά βγάζουν συμπεράσματα για το ποιοι είμαστε και τι μας ενδιαφέρει. Αλλά βέβαια, είναι πιθανό αυτά τα συμπεράσματα να διαφέρουν από αυτά που βγάζει ο καθένας για τον εαυτό του.
HashTags: [Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]