Το βασικό συμπέρασμα της μελέτης είναι ότι τα θετικά μηνύματα «γεννούν» άλλα θετικά μηνύματα και τα αρνητικά μηνύματα γεννούν άλλα αρνητικά μηνύματα, με την «κολλητική» επίδραση των θετικών να είναι συγκριτικά μεγαλύτερη. Συγκεκριμένα, όπως είδαν οι ειδικοί, κάθε αρνητικό μήνυμα γεννά 1,29 περισσότερα αρνητικά μηνύματα από τους φίλους κάποιου, ενώ κάθε θετικό μήνυμα «πυροδοτεί» 1,75 επιπλέον θετικά μηνύματα.
«Ακτινογραφία» στις αναρτήσεις των χρηστών
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον συνεργάτη του δρος Χρηστάκη, καθηγητή Τζέημς Φάουλερ από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια-Σαν Ντιέγκο, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στην επιθεώρηση «PLoS One», ανέλυσαν πάνω από ένα δισεκατομμύριο αναρτήσεις που πραγματοποιήθηκαν από 100 εκατ. χρήστες από το 2009 μέχρι το 2012, στο δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο..
Η ανάλυση – που φρόντισε να προφυλάξει την ανωνυμία των χρηστών – έγινε με τη βοήθεια του λογισμικού αυτόματης ανάλυσης κειμένου Liguistic Inquiry Word Count, το οποίο μετρά το συναισθηματικό περιεχόμενο κάθε δημοσίευσης.
«Η μελέτη μας δείχνει ότι οι άνθρωποι δεν επιλέγουν απλώς άλλους ανθρώπους που τους μοιάζουν, για να αναπτύξουν το κοινωνικό τους δίκτυο, αλλά επιπλέον προκαλούν πραγματικές αλλαγές ως προς την έκφραση των συναισθημάτων και των απόψεων των φίλων τους. Τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι οι θετικές συναιθηματικές εκφράσεις εξαπλώνονται περισσότερο από τις αρνητικές», δήλωσε ο Φάουλερ.
Στον ψηφιακά διασυνδεμένο σύγχρονο κόσμο, σύμφωνα με τους αμερικανούς ερευνητές, η συναισθηματική «μόλυνση» είναι μια πραγματικότητα μέσω της αλυσιδωτικής επίδρασης των κοινωνικών δικτύων.
Ο καιρός επηρεάζει τη «διαδικτυακή» διάθεση
Μεταξύ άλλων, η έρευνα έδειξε ότι όταν βρέχει, αυξάνεται κατά 1,16% ο αριθμός των μηνυμάτων με αρνητική συναισθηματική φόρτιση και μειώνεται ο αριθμός των θετικών κατά 1,19%, πράγμα που δείχνει ότι οι άνθρωποι είναι επιρρεπείς ακόμα και στις μεταβολές του καιρού, όσον αφορά στα συναισθήματά τους.
Ο Φάουλερ μάλιστα εκτίμησε ότι η νέα έρευνα μάλλον υποτιμά το πόσο πολύ τα συναισθήματα εξαπλώνονται με «κολλητικό» τρόπο μέσω των κοινωνικών δικτύων. «Είναι πιθανό η online συναισθηματική μόλυνση να είναι ακόμη πιο έντονη από αυτή που μπορέσαμε να μετρήσουμε», όπως είπε.
Έτσι, το Facebook μπορεί να συμβάλλει είτε σε μια παγκόσμια «επιδημία» αισθήματος ευημερίας, είτε αισθήματος δυστυχίας. Οι άνθρωποι που ζουν κοντά γεωγραφικά, π.χ. στις ίδιες γειτονιές ή πόλεις, ασκούν μεγαλύτερη διαδικτυακή επιρροή μεταξύ τους.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, αυτή η «μόλυνση» έχει μεγάλες κοινωνικές συνέπειες, καθώς τα συναισθήματα εξαπλώνονται με συγχρονισμένο τρόπο σε μεγάλη κλίμακα μέσω των κοινωνικών δικτύων, οδηγώντας έτσι στη δημιουργία μεγάλων ομάδων ανθρώπων που γίνονται από κοινού πότε χαρούμενοι και πότε δυστυχισμένοι, ανάλογα με τα online ερεθίσματα που δέχονται. Αυτό, τονίζουν οι κοινωνικοί επιστήμονες, «θα μπορούσε να δημιουργήσει αυξανόμενη αστάθεια σε ευρύτερο πλαίσιο, από τα πολιτικά συστήματα έως τις χρηματοοικονομικές αγορές».
Source: