Με ένα πρόγραμμα για ηλεκτρονικούς υπολογιστές που αξιολογεί πόσο επιβλαβείς είναι οι καρκινικές μεταλλάξεις σε συγκεκριμένο ανθρώπινο γονίδιο, ο χαρισματικός 15χρονος μαθητής Nathan Han, κατέκτησε την πρώτη θέση (βραβείο Gordon E. Moore), στη Διεθνή Έκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας της Intel, για το 2014.
Αφορμή για να αρχίσει ο νέος επιστήμονας από τη Βοστόνη να επεξεργάζεται πιθανά σχέδια που έχουν να κάνουν με την καταπολέμηση της νόσου, υπήρξε η διάγνωση μίας καλής φίλης της μητέρας του με καρκίνο στις ωοθήκες. Άλλωστε, σύμφωνα με δηλώσεις του στο Fastcoexist, είναι γοητευμένος από τη βιοπληροφορική εδώ και καιρό.
Τελικά, τον περασμένο Ιανουάριο, o Nathan Han κατέληξε στη δημιουργία ενός προγράμματος που αξιολογεί πόσο επιβλαβείς είναι οι μεταλλάξεις σε ένα από τα πιο καλά μελετημένα γονίδια στο ανθρώπινο γονιδίωμα, το BRCA1, που έχει βρεθεί ότι σχετίζεται, συχνά, με τους καρκίνους στις ωοθήκες και στο στήθος.
Χρησιμοποιώντας πληροφορίες από δημόσιες βάσεις δεδομένων, αποδεικνύοντας, παράλληλα, τη σημασία της ελεύθερης διάχυσης της επιστημονικής γνώσης στο κοινό, ο Han προγραμμάτισε το λογισμικό που σχεδίασε ώστε να ξεχωρίζει τις διαφορές ανάμεσα στις μεταλλάξεις που σχετίζονται με τη νόσο και σε εκείνες που θεωρούνται αβλαβείς.
Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα πρόγραμμα με ποσοστά ακρίβειας 81% στον εντοπισμό μεταλλάξεων που προκαλούν καρκίνο, τη στιγμή που οι υπάρχοντες αλγόριθμοι στη διάθεση των ειδικών έχουν ποσοστά ακρίβειας γύρω στο 40%! Μάλιστα, το λογισμικό του Han δεν αποκλείεται, μελλοντικά να προσαρμοστεί, ώστε να αξιολογεί και άλλα γονίδια και νόσους.
Ο 15χρονος ελπίζει να δημοσιεύσει την έρευνά του, αλλά, προς το παρόν, αναζητά δουλειά για το καλοκαίρι, φυσικά, σε κάποιο ερευνητικό εργαστήριο. Όσο για τα 75 χιλιάδες δολάρια (ή 55 χιλιάδες ευρώ) που συνόδευσαν το βραβείο Gordon E. Moore, θα αποταμιευτούν για τα δίδακτρα που θα χρειαστεί για να φοιτήσει, μελλοντικά, στο Πανεπιστήμιο.
Οι δικοί μας Nathan Han παγιδευμένοι στις συμπληγάδες του ελληνικού συστήματος
Την ίδια στιγμή που ένας συνομίληκός τους ανοίγει τον δρόμο, με μία δική του, καινοτόμα δημιουργία, για καλύτερα διαγνωστικά εργαλεία, που θα επιτρέπουν πιο έγκαιρη αντιμετώπιση περιπτώσεων καρκίνου, χιλιάδες Έλληνες μαθητές γυμνασίου και λυκείου, παλεύουν για να αποστηθίσουν (ας μην κρυβόμαστε) τα απαραίτητα, για να περάσουν με επιτυχία τις εξετάσεις τους. Οι συγκρίσεις είναι αναπόφευκτες. Και προκαλούν λύπηση, αφού αποδεικνύεται, για μία ακόμη φορά, πως ανάμεσα στα νέα παιδιά, τους σημερινούς εφήβους, κρύβονται οι λαμπροί επιστήμονες του μέλλοντος, αλλά, στη χώρα μας, δεν έχουμε βρει ακόμα τον τρόπο να τους επιτρέψουμε να φανερώσουν τις τεράστιες δυνατότητές τους, όσο νωρίς μπορούν. Παγιδευμένα σε ένα σύστημα παιδείας που, χρόνο με τον χρόνο, προκαλεί τη δική τους αντίδραση, αλλά και αρκετών ειδικών, τα παιδιά μας (ομοίως, και οι καθηγητές τους) αναγκάζονται να αφήνουν πίσω τις όποιες σκέψεις για καινοτομία και δράση εκτός των “ενδεδειγμένων” τρόπων και μεθόδων διδασκαλίας και εξέτασης. Στο άγχος των Πανελλαδικών οι Έλληνες μαθητές Στο άγχος των Πανελλαδικών οι Έλληνες μαθητές Παρόλο που, όταν βρουν τις ελάχιστες διεξόδους που αφήνει ανοικτές η ελληνική εκπαίδευση, οι Έλληνες μαθητές και φοιτητές αποδιεκνύουν ότι μπορούν να κάνουν μεγάλα πράγματα – πιο πρόσφατο παράδειγμα, η πρωτιά των φοιτητών της Νομικής Αθηνών, σε μεγάλο διεθνή διαγωνισμό – συνήθως, η ίδια η δομή των σχολείων μας αρνείται να τους αφήσει να ανοίξουν φτερά νωρίτερα. Είναι, πλέον, προφανές ότι επιβάλλεται ο εκσυγχρονισμός του συστήματος παιδείας στην Ελλάδα. Πρέπει να γίνει μία στροφή προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης των ξεχωριστών ικανοτήτων των μαθητών μας, της ανάπτυξης των δεξιοτήτων τους, και της προώθησης της μοναδικότητάς τους, πάντα εξασφαλίζοντας ότι θα εφοδιάζονται με τις απαραίτητες γνώσεις και εφόδια. Είναι, σχεδόν, καθολική εκτίμηση ότι η εκπαίδευση στη χώρα μας νοσεί. Μία στροφή από τον καθαρά βαθμοθηρικό και ψυχοφθόρο χαρακτήρα της, σε εκείνον της καλλιέργειας μελλοντικών επιστημόνων, και πάνω από όλα, ανθρώπων, είναι αυτό που χρειάζεται. Για να γίνει αυτό, απαιτείται, βεβαίως, εξειδικευμένη μελέτη από εμπειρογνώμονες.
Εμείς αυτό που μπορούμε να προσθέσουμε είναι τα λόγια του Καζαντζάκη, που θαρρούμε τα λένε όλα: “Ο ιδανικός δάσκαλος είναι εκείνος που γίνεται γέφυρα,για να περάσει αντίπερα ο μαθητής του. Κι όταν πια του διευκολύνει το πέρασμα, αφήνεται χαρούμενα να γκρεμιστεί, ενθαρρύνοντας τον μαθητή του να φτιάξει δικές του γέφυρες”.
Η απονομή στον Nathan Han:
Σημειώνεται ότι τη δεύτερη θέση στην έκθεση της Intel πήρε ο 15χρονος Lennart Kleinwort από τη Γερμανία, για ένα μαθηματικό εργαλείο που βελτιώνει λειτουργίες smartphones και tablets, και την τρίτη θέση η 17χρονη Shannon Xinjing Lee από τη Σιγκαπούρη, για την ανάπτυξη ενός ηλεκτροκαταλύτη που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για καλύτερες ανανεώσιμες μπαταρίες.
Οι καινοτομίες που θα διαμορφώσουν πώς θα είναι η ζωή μας αύριο, στριφογυρίζουν στα μυαλά των μαθητών σήμερα. Ας τους δώσουμε τη δυνατότητα να τις κάνουν πράξεις. Θα κερδίσουμε όλοι.
Source: tro-ma-ktiko.blogspot.gr